Underside - Liar
autor: Tomáš Vágner | vydáno dne 20. 08. 2007

Nové album skupiny Underside se na nás, podle svého bookletu směje a zlověstně šklebí zároveň. Hádání nad povahou desky neusnadní ani název. Která tvář tohoto lháře nakonec zvítězí?

Kapela Underside už dávno není žádným smrkáčem na poli podladěných zobáků. Dlouholeté a velmi úspěšné působení kapely v česku i zahraničí, společně s výměnou snad všech členů a následné ustálení kapely v podobě Majk (zpěv); Imrich (kytara); Smejkoš (kytara); Mečoun (basa); Dejf (bicí) má za výsledek, že se teï můžeme pustit do objevování tajů této nové, na první pohled velmi působivé desky nazvané Liar.

Jak působí deska na první poslech? Zvuk desky je opravdu znamenitý, až se mi nechce věřit, že tahle kapela pochází z našich zpropadených luhů a hájů (samozřejmě myšleno jen v hudebním kontextu). Celá deska je zvukově výborně vyvážená a z řady vybočují pouze poslední dvě písně, které bych považoval za experiment nakonec, kterým nám tento lhář v podstatě potvrzuje svoji falešnost, ale k těm se ještě vrátím. Většina desky je pro mě spíš úderný nu metal, který chvílemi zpestří jemnější melodické linky většinou ve slokách, jako například ve skladbě M.J. Tvrdost i melodičnost kytar se výborně skloubí s klapotem basy a máme tady parádní směs, která pořádně tahá za zadek. Zpěv je pro mě doplněním i typickou tváří této desky, místy možná trochu rozporuplný, ale takový už prostě Liar je. Každopádně skvělý zvuk a velké plus hned od začátku.

Hned první skladba Funk vás chytne a zmocní se vás pocit, že budete vlečeni houpavě až do konce desky. Zpěv je výbornou dominantou refrénu a společně s osvědčeným řezáním kytar vytváří jednu za tří nejsilnějších skladeb desky. Druhá a třetí skladba výborně zachovávají atmosféru, ovšem refrény jsou na mé gusto, trochu vokálně úzké. I tak se ale nepřestanete houpat a stále pozorněji posloucháte co dalšího vás překvapí a v obou skladbách jsou to výborné pasáže před koncem. Skladba End Search pro mě znamenala malý pokles a to především svojí stavbou a kytarovým sólem. Někdo by si mohl říct dobrá změna, protože čtyřka je už zase solidní dunivý nářez, takže jak libo. Liar je opravdu výborná, ovšem refrén se opakuje tolikrát, že mi bohužel kazí dojem celé skladby.

UndersidePo syrovém začátku a následném malém poklesu bych čekal, teda spíš doufal, že teï přijde věc, která mě opravdu zvedne ze židle. M.J. takovou skladbou je! Nezvykle veselá sloka ve mně vzbuzuje mírné zklamání, jestli nepůjde o nějaký experiment a tudíž i nepříjemný krok do neznáma. S refrénem se ovšem celý dojem ze skladby mění. Tentokrát je to opravdu trefa! Výborný drive, za kterým stojí společné frázování kytar a energický zpěv, který je v této pasáži opravdu úžasně chytlavý, mě opravdu nadchnul. Po druhém refrénu se vývoj písně posune zase o krok dál, což je další plus, protože jednoduchost je asi to poslední, co bych si teï přál. Výborně sekaná mezihra vyvrcholí a spadne do posledního refrénu, který ještě vyzdvihuje druhá kytara, která škrtí výšky až mi naskakuje husí kůže. Výborný song!

Fly je název sedmé skladby, která svou úlohu, po úžasné M.J., nemá vůbec lehkou, ovšem překvapením není konec. Přichází totiž jediná pomalá skladba, která ovšem svoji tvrdost a ryzost v podobě oslavy zkreslených kytar neskrývá, naopak se jí pyšní. Nosný refrén, ke kterému se navíc na konci přidá melodické zpestření přináší opravdu povznášející pocit, díky němuž jsem si i tuhle píseň velmi oblíbil.

Závěr celé desky tvoří dva experimenty, které bohužel do jisté míry kazí tak výborný dojem, který z alba Liar po písních M.J. a Fly mám. První z nich je song White Spoon, který je tvořen převážně elektronikou a na jehož remixu se podílel Lajosh. Hned první sekundy velmi překvapí, zatím tápu  a čekám až se song rozjede trochu do kytarova. Ten kdo ovšem čeká propracovaný remix, ve kterém si vychutná každý zvuk kytary, nebo dunění basy bude nejspíš zklamán, protože je píseň tvořena jen několika pospojovanými částmi bez výrazného vývoje, který bych si tolik přál. Celkově tak na mě tato píseň působí spíš jako nedodělaná, než vyloženě špatná, takže škoda. Jazzově laděná Funk II se ovšem vymyká mému chápání této desky. Jako ozvláštnění na konec působí docela dobře, ovšem po tom všem co jsem na této desce slyšel mi konec takového typu příliš nevoní.

Liar je povedená deska, která by ovšem podle mého názoru mohla být malinko kompaktnější a v některých místech možná trochu vychytanější. I přesto se jedná o velmi kvalitní cd, které si opravdu zaslouží pozornost všech, kteří se rádi pohoupají v rytmu moderního nu metalu.

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5
přečteno 3834x | Informační e-mailVytisknout článek