Používáním webu i-kultura.cz souhlasíte s tím, že k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a cílení reklam používají soubory cookie. Více informací
Ke světci Janu Nepomuckému, symbolu barokních Čech, odkazuje nová výstava malíře Jakuba Špaňhela.
Koná se v Galerii Arcimboldo, ležící kousek od Karlova mostu, a oproti v Praze častým, ne vždy povedeným variacím na rádoby barokní notu představuje místo, kde člověk zažije skutečné setkání dvou uměleckých světů.

Třiačtyřicetiletý Jakub Špaňhel patří k nejznámějším malířům své generace. Vystavuje doma i v zahraničí, má snadno rozpoznatelný projev. Říká, že svůj rukopis našel už v raném dětství a od té doby že se zas až tolik nezměnil.

Tvorbu muže, který před pěti lety vytvořil vitrážovou výzdobu pro kostel svatého Ducha v Ostravě, dlouho provázejí barevné pohledy do sakrálních interiérů. Vzhledem ke Špaňhelově oblibě velkých formátů se není čemu divit, monumentalita gotických a barokních chrámů pro něj představuje výzvu, při které si ovšem už ledaskdo pěkně "naběhl".

Osobitá kombinace citu pro impresionistický dojem z prostoru spolu s expresivní energičností malby, která je základem Špaňhelovy tvorby, však dovoluje nebanálně zachytit to, co daná místa činí výjimečnými.

Autor do hry nicméně vtahuje ještě jeden zdroj inspirace a výrazu, a to překvapivě z opačného rozměrového spektra - z grafiky. Už před několika lety to předvedl ve velkoformátových variacích na drobné rytiny Bohuslava Reynka nebo Václava Hollara. S nimi je spojen i Špaňhelův obrat k malbě vesměs jen černou barvou, postupně schnoucí tak, jak postupuje energicky vedený štětec, v jeho případě nezřídka přivázaný třeba i na násadu od koštěte.

Přečteno: 440x | Sdílet

zdroj: www.aktualne.cz

Hodnocení: 0